Denna vecka inleddes de traditionella Snilleblixtdagarna i skolan. Programmet varierar enligt årskurs, men de allra flesta elever ser mycket fram emot dessa dagar.
Syftet med Snilleblixt är att få eleverna att skapa olika konstruktioner. Antingen med papper, skrot, surfplattor eller lego. Eleverna planerar sina skapelser och bygger sina uppfinningar. Sedan ställs alla nya snilleblixtar ut till allmän beskådan.
Dagarna startas med någon sorts "kick-off". Här samlas alla elever för att gemensamt starta dagarna. I år fick vi igen ett oväntat besök.
I årskurs 6 jobbar eleverna med programmering av Lego Mindstorms robotar.
Eleverna lär sig grunderna i programmering och konstruerar robotar gruppvis.
13 grupper jobbar på med olika typer av programmering. Första utmaningen var hur man ska få roboten att köra en meter fram och sedan stanna.
Målet med programmeringen är ett dragrace mellan robotarna. Eleverna får klura ut hur de ska få robotarna att köra snabbt men också hur de ska se ut för att få ut den maximala kraften.
I årskurs 4 har man jobbat med fallskärmar. Inte vilka fallskärmar som helst. Dessa skärmar ska hålla att kastas ner från skolans tak och dessutom skydda ett ägg som är skyddat på olika sätt.
Väldigt spännande att titta hur väl fallskärmarna klarar sig.
Fallskärmskonstruktion
I årskurs tre samlade man ihop gamla prylar och skrot, pillade sönder dem och skapade nya uppfinningar.
Årskurs 1 och 2 använde sig av kartong och papper för sina uppfinningar och skapelser.
Hela skolan samlades på fredagen för att avsluta Snilleblixtdagarna. Sexorna bjöd på ett spännande dragrace mellan legorobotarna.